Impact of a modified Broviac maintenance care bundle on bloodstream infections in paediatric cancer patients

GMS Hyg Infect Control. 2015 Nov 16:10:Doc15. doi: 10.3205/dgkh000258. eCollection 2015.

Abstract

Background: During intensive chemotherapy, bloodstream infection (BSI) represents an important complication in paediatric cancer patients. Most patients carry a long-term central venous access device (CVAD). Improved maintenance care of these vascular catheters may decrease the risk of BSI.

Methods: Intervention study (adapted CVAD prevention protocol) with two observation periods (P1: 09-2009 until 05-2011; P2: 09-2011 until 05-2013); prospective surveillance of all laboratory confirmed BSIs. In P2, ready to use sterile NaCl 0.9% syringes were used for CVAD flushing and octenidine/isopropanol for the disinfection of catheter hubs and 3-way stopcocks.

Results: During P1, 84 patients were included versus 81 patients during P2. There were no significant differences between the two patient populations in terms of median age, gender, underlying malignancy or disease status (first illness or relapse). Nearly all CVADs were Broviac catheters. The median duration from implantation to removal of the CVAD was 192 days (Inter-quartile-range (IQR); 110-288 days) in P1 and 191 days (IQR; 103-270 days) in P2. 28 BSI were diagnosed in 22 patients in P1 (26% of all patients experienced at least one BSI) and 15 BSI in 12 patients in P2 (15% of all patients). The corresponding results for incidence density (ID) were 0.44 (CI95 0.29-0.62) for P1 vs. 0.34 (0.19-0.53) BSI per 100 inpatient days for P2 and for incidence rate (IR) 7.76 (5.16-10.86) in P1 vs. 4.75 (2.66-7.43) BSI per 1,000 inpatient CVAD utilization days. In P1, 9 BSI were caused by CoNS vs. only 2 in P2 (IR 2.49; CI95 0.17-4.17 vs. 0.63; CI95 0.08-1.72). In P1 two BSI (7%) lead to early removal of the device. During P2 one CVAD was prematurely removed due to a Broviac-related BSI (6.7%).

Conclusion: The preventive protocol investigated in this study led to a reduction of BSI in paediatric cancer patients. This result was clinically relevant but - due to insufficient power in a single centre observation - the difference did not reach statistical significance. The most pronounced trend in BSI reduction was observed for CoNS infections. Thus, improving maintenance care of the CVAD may result in lower CVAD-linked infection rates. The higher acquisition cost of the ready to use NaCl 0.9% flushing syringes and octenidine/propanol hub disinfection were probably balanced by cost savings in the intervention period.

Hintergrund: Während der intensiven Chemotherapie sind bei Kindern mit Krebserkrankungen Blutstrominfektionen (BSI) eine potentiell lebensbedrohliche Komplikation. Die meisten Patienten haben einen dauerhaft implantierten oder getunnelten zentralen Venenkatheter (CVAD, z.B. Broviac). Ein verbessertes Protokoll der Erhaltungspflege kann möglicherweise die Rate von BSI senken. Methode: Interventionsstudie zum Nutzen eines modifizierten Präventionsbündels in zwei prospektiven Beobachtungszeiträumen (P1: bis 05-2011; P2: 09-2011 bis 05-2013); prospektive Surveillance aller mikrobiologisch gesicherten BSI. In P2 wurden fertig konfektionierte NaCl 0.9% Spritzen (10 ml) zum Spülen des Broviacs verwendet. Außerdem wurden alle Konnektions- und Zuspritzstellen (Dreiwegehähne) mit Octenidin/Propanol desinfiziert.Ergebnisse: Während P1 wurden 84 Patienten und während P2 81 eingeschlossen. Die beiden Patientenpopulationen zeigten keine signifikanten Unterschiede in Bezug auf das Alter, die Grunderkrankung oder ihren Status (Anteil mit Rezidiv). Praktisch alle CVAD waren Broviac-Katheter. Die mediane Nutzungsdauer lag in P1 bei 192 d (Interquartile-Range (IQR); 110–288 Tage) und in P2 bei 191 d (IQR; 103–270 Tage). In P1 wurden insgesamt 28 BSI bei 22 Patienten diagnostiziert (Inzidenz für mind. 1 BSI 26%), in P2 waren es nur 15 BSI bei 12 Patienten in P2 (Inzidenz 15%). Die entsprechenden Ergebnisse für die Inzidenzdichte lagen bei 0.44 (CI95 0.29–0.62) BSI pro 100 stationäre Patiententage für P1 vs. 0.34 (0.19–0.53) für P2. Die Inzidenzrate (IR) pro 1.000 stationäre Anwendungstage lag bei 7.76 (5.16–10.86) für P1 vs. 4.75 (2.66–7.43) für P2. Während in P1 9 BSI durch CoNS detektiert wurden, waren es in P2 nur 2 (IR 2.49; CI95 0.17–4.17 vs. 0.63; CI95 0.08–1.72). Fazit: Das modifizierte Präventionsbündel führte zu einer Reduktion von BSI bei pädiatrisch onkologischen Patenten mit Broviac Katheter. Wie in einigen Studien U.S.-amerikanischer Zentren war auch hier die Fallzahl im Beobachtungszeitraum von insgesamt 42 Monaten zu limitiert für ein statistisch signifikantes Ergebnis. Trotzdem sind diese Ergebnisse klinisch von hoher Relevanz. Wahrscheinlich können insbesondere BSI durch CoNS verhindert werden.

Keywords: Broviac; bacteraemia; children with cancer; preventive protocol.