Care challenges in older general hospital patients : Impact of cognitive impairment and other patient-related factors

Z Gerontol Geriatr. 2019 Nov;52(Suppl 4):212-221. doi: 10.1007/s00391-019-01628-x. Epub 2019 Oct 18.

Abstract

Background: Older general hospital patients, particularly those with cognitive impairment, frequently experience adverse events and other care complications during their stay. As these findings have so far been based on small and selected patient samples, the aim of the present study was to provide reliable data on a) the prevalence of adverse care issues (summarized under the term care challenges) in older general hospital patients and on b) associated patient-related risk factors (e.g. cognitive impairment).

Methods: A cross-sectional representative study comprising 1469 patients aged ≥65 years from 33 randomly selected general hospitals in southern Germany (GHoSt). Data collection included the use of different data sources, e.g. structured interviews with responsible nursing staff concerning care challenges and procedures for determining the patients' cognitive status.

Results: Care challenges were statistically significantly (p < 0.001) more often reported for patients with dementia and/or delirium (87.5%) and mild cognitive impairment (47.9%) compared to cognitively unimpaired patients (24.6%). Adjusted odds ratios suggested cognitive impairment, impaired activities of daily living, receiving long-term care and unplanned admission as significant patient-related risk factors for care challenges. Furthermore, the occurrence of such issues was associated with the application of physical restraints, support from relatives, prescription of psycholeptics and specialist consultations.

Conclusion: The findings suggest a strong impact of different degrees of cognitive impairment on challenges in care. The results might help to design appropriate training programs for hospital staff and other interventions to prevent or reduce critical situations.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Für ältere Allgemeinkrankenhauspatienten werden häufig unerwünschte Ereignisse und Probleme in der Versorgung während ihres Aufenthaltes berichtet, v. a. bei kognitiv beeinträchtigten Patienten. Die Befunde basieren jedoch auf kleinen und selektiven Stichproben. Ziel dieser Studie ist es, zuverlässige Daten a) zur Prävalenz solcher Versorgungsprobleme (zusammengefasst als „herausfordernde Pflegesituationen“) und b) zu assoziierten patientenbezogenen Risikofaktoren (v. a. kognitive Beeinträchtigung) zu gewinnen.

Methoden: Die repräsentative Querschnittsstudie umfasst 1469 65-jährige und ältere Patienten in 33 zufällig ausgewählten Allgemeinkrankenhäusern in Süddeutschland (General Hospital Study, GHoSt). Informationsquellen waren u. a. eine standardisierte Befragung der jeweils verantwortlichen Pflegefachkraft und Verfahren zur Feststellung des kognitiven Status.

Ergebnisse: Im Vergleich zu kognitiv unbeeinträchtigten Patienten (24,6 %) wurden herausfordernde Pflegesituationen statistisch signifikant (p < 0,001) häufiger bei Patienten mit Demenz/Delir (87,5 %) und mit leichter kognitiver Beeinträchtigung (47,9 %) berichtet. Adjustierte „odds ratios“ bestätigten kognitive Beeinträchtigung, eingeschränkte Alltagskompetenz, Bezug von Pflegeleistungen und ungeplante Aufnahme als Risikofaktoren. Versorgungsprobleme waren zudem häufiger assoziiert mit freiheitsentziehenden Maßnahmen, Angehörigeneinbindung in die Pflege, Verordnung von Psycholeptika und Konsilien.

Diskussion: Die Befunde belegen den deutlichen Einfluss verschiedener Grade kognitiver Beeinträchtigung auf herausfordernde Pflegesituationen. Die Ergebnisse können dazu beitragen, geeignete Schulungsprogramme und Interventionen zu konzipieren, um kritische Situationen zu vermeiden oder zu minimieren.

Keywords: Adverse events; Cognitive impairment; Cross-sectional studies; Dementia; Nursing.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Activities of Daily Living
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Cognitive Dysfunction / epidemiology*
  • Cognitive Dysfunction / therapy
  • Critical Care
  • Cross-Sectional Studies
  • Female
  • Germany / epidemiology
  • Health Services for the Aged / organization & administration*
  • Hospitals, General / statistics & numerical data*
  • Humans
  • Long-Term Care*
  • Male